Waar komt stress vandaan?

Stress komt in onze samenleving veel voor en heeft met verschillende factoren te maken. Het is goed om te begrijpen dat het hebben van stress niet bij onze natuurlijke staat van zijn hoort en het dus niet een deel van onszelf is.

Stress ontstaat doordat er vaak geen aandacht besteed is aan hoe we met onze geest, onze emoties en ons lichaam om moeten gaan. De oorzaak van stress zit in het onvermogen van het beheren van je eigen systeem en dat geeft de daadwerkelijke stress.


KEUZES

We kunnen om de kleinste gebeurtenissen stress ervaren. Je hebt een afspraak gepland staan, maar je mist net de bus waardoor je te laat bent. Of je hebt je verslapen zodat je niet meer op tijd op je werk kunt komen. Je hebt een drukke dag achter de rug, maar in de avond heb je ook nog een feestje waar je eigenlijk te moe voor bent. Het geeft een onrustig gevoel en je raakt er door gespannen. Iedereen ervaart dit soort stress wel eens, maar je kunt wel de keuze maken om dingen anders te plannen of afspraken af te zeggen.


De oorzaak van stress heeft vaak te maken met de maatschappij waar we in leven die toch vaak gericht is op presteren. Van jongs af aan wordt dit er met de paplepel ingegoten. Velen onder ons hebben een vechtersmentaliteit in zich en zullen door blijven gaan en door blijven knokken hoe zwaar en moeilijk het ook is. Soms kan het blijven doorgaan en het niet opgeven ook goed zijn om bepaalde doelen te behalen, tenzij het natuurlijk je gezondheid schaadt. We leven dan wel in een maatschappij die op presteren is gericht, toch heb je hierin ook de keuze om minder stress toe te laten in je leven.


Is het wel nodig om bijvoorbeeld in die baan te blijven of kan je de relatie beter niet beëindigen omdat het je alleen maar stress oplevert? Goede en gezonde keuzes maken voor jezelf wordt moeilijk als je in een constante staat van stress verkeerd. Daardoor krijg je geen duidelijkheid en blijf je de hoop houden dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is f084b-girl-1562025_640.jpg

CORTISOL

Als we stress ervaren wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Cortisol wordt aangemaakt zodat je lichaam kan reageren op de stressvolle situatie door te vluchten of te vechten. In noodsituaties is dit natuurlijk niet verkeerd, omdat je direct kunt reageren op wat er op dat moment gebeurt. Maar als er constant cortisol wordt aangemaakt vanwege mentale stress, dan zal het lichaam daar uiteindelijk onder te lijden hebben.


Je emoties en lichaam zijn sterk met elkaar in verbinding en wanneer je stress ervaart zal je lichaam daar altijd op reageren. Zolang stress niet wordt aangepakt zal het lichaam blijven protesteren en steeds meer signalen af gaan geven. Iemand kan jaren op deze manier nog rond blijven rennen wat bijvoorbeeld een burn-out tot gevolg kan hebben.



KLACHTEN BIJ STRESS

Spierpijn/stijfheid
Vermoeidheid
Piekeren
Slecht slapen
Verhoogde hartslag
Druk op de borst
Kortademigheid
Hoofdpijn/migraine
Last van darmen
Slechte concentratie/focus
Prikkelbaar


Deze bovengenoemde klachten zijn over het algemeen een duidelijk signaal dat je stress ervaart in je leven. Soms zijn we ons niet altijd bewust dat we gestrest zijn, maar kan het lichaam toch bepaalde signalen afgeven die je in eerste instantie niet eens aan stress zou relateren.



ONBEWUSTE STRESS SIGNALEN

Haaruitval
Aften
Tandpijn, vanwege tandenknarsen tijdens de slaap
Pijnlijke kaken
Uitslag/eczeem over het lichaam
Doffe/lege blik in de ogen
Koortslip
Nachtmerries



STRESS VERMINDEREN

Sommige mensen die stressgevoelig zijn kunnen dagelijks om de kleinste gebeurtenissen stress ervaren, waar een ander niet eens van op of om zou kijken. Het verminderen van stress kun je bereiken door gezonder te gaan eten, voldoende te slapen, mediteren en het beoefenen van bijvoorbeeld yoga. Ook de natuur opzoeken en het luisteren naar muziek zoals binaural beats kunnen heel effectief zijn om stress los te kunnen laten zodat je meer rust in je hoofd krijgt. Het dragen van edelstenen zoals een rookwarts, labradoriet, amethist of amazoniet werken heel goed om spanning te verminderen en je te beschermen tegen negatieve energie van buiten. Het branden van een ontspannende wierook of een etherische olie kunnen ook bijdragen aan een meer ontspannen gevoel. Denk dan aan de geur van lavendel of sandalhout. Ontspannende geuren helpen heel goed om de geest tot rust te brengen en hebben ook een helende werking. Dit zijn natuurlijk allemaal hele handige en fijne tools om toe te kunnen passen.

Veel succes!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: