Stress en burn-out

We hebben allemaal wel eens te maken met stress of onrust bij bepaalde situaties die op dat moment in het leven spelen. Dit zorgt voor tijdelijke ongemakken en de nodige frustraties. Stress kan je bijvoorbeeld hebben bij een deadline op het werk, een verhuizing of het voorbereiden en inpakken voordat je op vakantie gaat.

Maar als eenmaal die deadline is bereikt, je eenmaal bent verhuisd of je zit later in het vliegtuig onderweg naar je vakantiebestemming dan kan je weer ontspannen en genieten. Deze vormen van stress zijn van tijdelijke aard en niet ongezond en horen er af en toe bij om goed te kunnen functioneren. Wanneer er constant stress wordt ervaren voor een langere periode en je komt er niet vanaf dan is dit niet goed en heeft dit ons iets te vertellen.



Soms zijn we ons er niet eens zo goed van bewust dat we stress ervaren en blijven we maar doorrennen. We vinden dat we dingen gedaan moeten krijgen en niet op mogen geven. We mogen niet falen van onszelf en kunnen daardoor te veel hooi op de vork nemen. We proberen een doel te halen en blijven ergens in hangen in de hoop dat we uiteindelijk bij dat doel kunnen komen. Misschien ben je helemaal niet gelukkig in je huidige baan en hoop je dat er iets beters en leukers op je pad komt. Je zoekt naar andere banen, maar je weet niet zo goed wat je echt leuk vindt. Tot die tijd blijf je zitten waar je zit, want je hebt in ieder geval nog een baan en dus vastigheid.


Wanneer iemand maar blijft doorrennen en niet de tijd neemt om tot rust te komen dan begint het lichaam uiteindelijk te protesteren. Het lichaam reageert namelijk heel sterk op stress en gaat op den duur signalen afgeven die je tot dan toe hebt genegeerd. Mensen die in een burn-out belanden zijn vaak veel te lang door blijven buffelen en kunnen op een gegeven moment niet langer meer zo doorgaan. Uiteindelijk kom je tot het punt dat dat door buffelen niet werkt en vooral niet meer vol te houden is en moet je noodgedwongen stoppen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is 1d559-woman-5967528_640.jpg


LICHAMELIJKE KLACHTEN

Vermoeid
Uitgeblust gevoel
Slecht slapen
Spierpijn
Lichamelijke stijfheid
Druk op borst
Hartkloppingen
Hoofdpijn, migraine
Weinig eetlust
Overprikkeld
Afvallen

PSYCHISCHE KLACHTEN

Prikkelbaar
Depressieve gevoelens
Weinig tot geen interesse meer in mensen en dingen
Piekeren
Machteloosheid

HERSTELLEN

Als je tegen een burn-out aan hangt of in een burn-out terecht bent gekomen, zegt dat eigenlijk dat je een heel sterk persoon bent met een groot verantwoordelijkheidsgevoel die niet snel van opgeven weet. En toch kan je dan denken dat je zwak bent of dat je je aanstelt en voel je je verantwoordelijk voor je werk en collega’s. Vaak heeft dat ook te maken met een stukje trots waarin je jezelf niet wilt laten kennen. Wie gaat die werkzaamheden nu oppakken en hoe gaat het allemaal geregeld worden? Dat is helemaal niet meer belangrijk, want het gaat erom dat je nu eindelijk voor jezelf gaat zorgen.


Als je zo lang door bent gegaan en zoveel hebt gegeven dan ben je niet goed meer in staat om te weten wat het beste is voor jou. Je bent al die tijd maar blijven ronddraaien in die mallemolen waar je je in had vastgezet. Als je daarin zit kom je ook niet tot duidelijkheid en helderheid en zorgt een burn-out ervoor dat die cirkel wordt doorbroken zodat er ruimte en inzicht ontstaat.


Als je in een burn-out bent beland dan is het heel belangrijk om volledig te herstellen. Je bent jezelf misschien al wel jaren behoorlijk voorbij gelopen en het is van belang om weer terug te komen bij je kern. Je lichaam heeft het zwaar te verduren gehad en heeft tijd nodig om te herstellen en weer aan te sterken. Je hebt je eindelijk overgegeven aan het feit dat je zo niet meer verder kon en heeft het weken of zelfs maanden nodig voor je weer wat energie krijgt.


Zodra je lichaam weer wat is hersteld en je hebt wat meer energie, dan kan je dieper naar de oorzaak gaan. Een burn-out nodigt je uit om te kijken onder de oppervlakte en diep naar de kern van het probleem te gaan i.p.v. aan de oppervlakte te blijven. Dat is een mooi, maar intens proces tegelijkertijd. Er wordt je namelijk een spiegel voorgehouden die niet altijd even leuk is om in te kijken. Je leert jezelf opnieuw kennen.


Een burn-out is eigenlijk een prachtig en levens veranderend geschenk en wordt daarom ook wel een wake up call genoemd. Het zorgt er namelijk voor dat je de connectie met jezelf weer hervind en hersteld. Je ziel probeert je weer op dat pad te krijgen dat voor jou is bedoelt en je te bevrijden van dat wat daar niet mee in overeenstemming is. Je kan het zien als sterven om opnieuw geboren te worden.


Als jij stress in het leven ervaart dan is het goed om daar aandacht aan te besteden en het niet weg te wuiven. Als jij het gevoel hebt dat je tegen een burn-out aan loopt dan is het belangrijk om niet zo door te blijven gaan. Maak gezonde keuzes, maar kies vooral ook voor jezelf!

Alternatieve hulpmiddelen

Heb jij het gevoel dat je tegen een burn out aan loopt en wil je op een liefdevolle actie daarin ondernemen dan kan ik je uit eigen ervaring een aantal hulpmiddelen aanbieden. Wat mij heeft geholpen is het ondergaan van reiki behandelingen en het gebruiken van bloesem remedies. Beide geven je wat je op dat moment nodig hebt en niet meer dan dat je aan zou kunnen. Ze werken als een zachte begeleider op de achtergrond.

Zo zijn er nog veel meer tools die je kan toepassen voor jezelf. Zou je meer informatie willen dan kan je ons bereiken op nashadahealing@gmail.com of kijk op de website van Nashada Healing: http://www.daniellevanahee.nl.

Liefs Daniëlle

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: