Migraine en stress

Je hebt hoofdpijn en je hebt migraine en tussen deze 2 zitten grote verschillen. Hoofdpijn heeft iedereen wel eens en is vervelend, maar hoeft nog niet te betekenen dat je helemaal uitgeschakeld bent en vaak kan je nog actief je dag doorkomen. Migraine daarentegen is zo aanwezig dat je tot vrijwel niets meer in staat bent. Het is een allesomvattende pijn waardoor je niet veel anders kan dan al je dagelijkse bezigheden laten vallen.

WAT IS MIGRAINE?

Er zijn verschillende oorzaken waardoor migraine ontstaat en er is veel informatie over te vinden. Ik schrijf dit artikel voornamelijk vanuit mijn ervaring en welke manieren er zijn waardoor ik er vanaf ben gekomen. Wellicht geeft mijn verhaal herkenning en helpen mijn tips jou om ook van je migraine af te komen. 😉


Als je eenmaal last hebt van migraine komt dit eens in de zoveel tijd terug en kan je er niet omheen. Je bent als het ware geforceerd om te stoppen met je dagelijkse bezigheden. Er treedt een bonzend, kloppend of bonkend gevoel op aan 1 zijde van het hoofd. Er ontstaat misselijkheid en duizeligheid en je bent vaak overgevoelig voor licht, geur en geluid. Alle externe factoren zijn bijna ondragelijk en je zou, als het kon, dit het liefst allemaal uit willen zetten.


Voordat een daadwerkelijke aanval begint zijn er een aantal voortekenen waardoor je weet dat het bijna weer zover is. Er begint een licht drukkend gevoel aan 1 kant van het hoofd op te komen. Dit gevoel bouwt zich de komende 24 uur steeds meer op tot je er echt niet meer omheen kan. Ook het wazig zien en een lichte duizeligheid treden op en vaak begin je dan al minder behoefte te hebben aan eten en drinken.


Je beseft je dat je weer een migraine aanval gaat krijgen en stelt je daar alvast op in voor zover dat lukt. Als de aanval op zijn ergst is wil je vaak alleen maar liggen en slapen. De pijn is zo allesomvattend en normaal functioneren is vrijwel onmogelijk. Je meld je ziek van je werk of je zegt afspraken af, want je moet er niet aan denken om überhaupt nog iets te moeten ondernemen.


Tijdens een migraineaanval is slapen en liggen in het donker vaak het enige wat je kan en je hoopt dat het zo snel mogelijk weer voorbij is. De gevoelens die ermee gepaard gaan zijn: neerslachtigheid, wanhoop, verdriet en boosheid. Waarom overkomt mij dit nu weer? Je bent constant misselijk, rillerig en zwak en je hebt totaal geen eetlust. Je probeert af en toe water te drinken, maar dat komt er net zo snel weer uit.



VERSCHILLENDE POGINGEN

Je voelt je vaak onbegrepen door je omgeving. Mensen kunnen tegen je zeggen dat het maar een hoofdpijntje is en dat je er toch een paracetamol voor kan nemen. Er wordt aangeraden om meer voeding te eten met ijzer of bepaalde voeding te laten, zoals chocola, bananen en kaas. Dit betekent overigens niet dat deze tips niet zouden kunnen helpen om migraine te verminderen.


Je komt voor de zoveelste keer bij de dokter en je krijgt weer een recept voor een andere pijnstiller mee. “Bij mij hebben pijnstillers nooit geholpen btw, want de pijn werd vaak alleen maar erger”. En daarbij brengen pijnstillers bijwerkingen met zich mee. De dokter adviseert om je bloed te laten onderzoeken en als daar niets uitkomt raak je daar toch best ontmoedigd van. Blijf ik hier dan mijn hele leven meer rondlopen..?

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is 67c61-headache-3351292_640.png

OORZAKEN

En ja, de oorzaken van migraine kunnen voor iedereen verschillen. Zoals ik al eerder zei is er veel informatie over te vinden en wordt er ook gesproken over een aandoening in de hersenen. Tevens kan het om een erfelijke aandoening gaan die generatie op generatie kan worden doorgeven.



Regelmaat

Regelmaat heeft ook een grote invloed op migraine. Heb je een hele week gewerkt en wil je uitslapen in het weekend, dan weet je al dat je dit eigenlijk niet kunt doen. Je denk op zaterdagochtend om 8 uur, ik draai me nog even om. Je wordt 1.5 uur later wakker en ja hoor, je voelt weer een druk aan 1 kant van je hoofd op komen. Zelfs het overslaan van een ontbijt of lunch kan er al voor zorgen dat je migraine krijgt.


Hormonen

Vrouwen krijgen vaak 1 keer in de maand een migraine aanval in de periode dat ze ongesteld zijn. Dit komt door de verandering van de hormonen en de daling van de hoeveelheid oestrogeen vlak voor de menstruatie. Hormonen hebben zeker weten een grote invloed op het krijgen van migraine. Slik je bijvoorbeeld een anticonceptiemiddel dan kunnen de hormonen die daar inzitten migraine veroorzaken.

Toen ik eenmaal besloot om te stoppen met de anticonceptie pil begon ik me op den duur te beseffen dat ik al 2 maanden geen migraine meer had gehad :0. Het kwam nog wel eens terug, maar steeds minder frequent en minder heftig. Na 1.5 jaar ben ik een Nuvaring gaan gebruiken. Een Nuvaring is een anticonceptie in de vorm van een zachte ring voor vaginaal gebruik die een kleine hoeveelheid aan hormonen afgeeft. Bam, het duurde niet lang tot ik weer een heftige migraineaanval kreeg. Daar ben ik dus ook snel mee gestopt.

Op den duur ben ik overgestapt op de hormoonspiraal, want ook hier zou een kleine hoeveelheid aan hormonen worden afgegeven. Uiteindelijk heb ik deze ook laten verwijderen, omdat.. nou je raad het al. Kortom, voor veel vrouwen kunnen hormonen een grote invloed hebben op het krijgen van migraine.


Stress en ongelukkig zijn

Een ontzettend grote factor van het hebben van migraine is stress. Je kan in een situatie verwikkeld zijn waar je helemaal niet gelukkig bent zoals bijvoorbeeld je baan of je relatie. Ik kan wel zeggen dat ik erg ongelukkig was in mijn toenmalige relatie en het gevoel had dat ik vastzat. Ergens weet je wel dat je je het beste uit zo een situatie dient te bevrijden, maar het lukt niet. Ditzelfde geld ook voor een baan of andere situaties waar je voor je gevoel in vast zit en niet goed weet hoe je dit moet aanpakken.



Het niet volledig voor je geluk durven of kunnen kiezen en het nog niet los kunnen laten van een situatie die helemaal niet gezond is voor je kan zich fysiek gaan uitten. Je ziel weet namelijk echt wel wanneer het tijd is om te vertrekken, maar je mind zorgt ervoor dat je blijft vasthouden aan iets wat je niet gelukkig maakt zowel bewust als onbewust. Als je goede en duidelijke keuzes voor jezelf kunt maken ga je meer in je kracht staan en ben/word je ook een veel gelukkiger mens. 😉


NATUURLIJKE TIPS TEGEN MIGRAINE

Met het stoppen van hormonale anticonceptie en uit een onstabiele relatie stappen was ik er nog niet helemaal. Om de zoveel tijd kreeg ik nog wel eens migraine, maar gelukkig niet meer zo heftig en frequent als toen. Als je al veel hebt geprobeerd om je migraine te verminderen en dit een tijdelijk of geen succes is dan kan het een idee zijn om alternatieve healing methoden te overwegen.




  • Healing methodes zoals bijvoorbeeld reiki helpen om lichaam, geest en ziel in balans te brengen. Een mens kan energetische blokkades in het lichaam hebben die zorgen voor geestelijke en fysieke complicaties. Door te gaan werken met healing methodes kunnen er processen opgang worden gebracht die blokkades kunnen losweken zodat het weer gaat stromen. Ook het beoefenen van yoga kan een hele effectieve manier zijn om meer in contact te komen met lichaam en geest.

    
  • De Bach bloesem remedies zijn vloeibare plantenextracten die op alle mogelijke gemoedstoestanden kunnen werken en ze positief beïnvloeden. Mensen die deze remedies hebben ontdekt en zijn gaan gebruiken kunnen van langdurige klachten verholpen worden. Daarbij zijn de Bach bloesem remedies veilig te gebruiken en veroorzaken ze geen bijwerkingen.

    
  • De werking van edelstenen mogen we ook zeker niet onderschatten. Ze zijn niet alleen heel mooi, maar kunnen een krachtig en heilzaam effect hebben. De stenen die voornamelijk heel goed werken bij hoofdpijn en migraine zijn: amethist, lapis lazuli en bergkristal. Een edelsteenbehandeling/legging ondergaan is ook erg fijn om eens in de zoveel tijd jezelf cadeau te geven.
    

Heel wat jaren verder ben ik erachter gekomen dat een leven zonder migraine mogelijk is. Als ik terugdenk aan die periode dat ik deze aanvallen zeer regelmatig had krijg ik er bijna weer hoofdpijn van. 😉

Ik wens jou ook van harte een leven zonder kopzorgen toe!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: