Hoe ga je om met hoogsensitiviteit?

In dit artikel wil ik alleen specifiek over hoogsensitiviteit schrijven en niet over hooggevoeligheid. Vaak worden deze 2 termen onder het kopje HSP (High Sensitive Person) gebracht, maar tussen beide zit een verschil. Met hoogsensitiviteit word je geboren en hooggevoeligheid kan zich gaan ontwikkelen door omstandigheden. Iemand met hooggevoeligheid is vaak al een gevoelig persoon van zichzelf en is soms niet goed geaard waardoor prikkels in het systeem aanwezig blijven.



Er kan sprake zijn van trauma en omstandigheden in het leven die niet goed zijn verwerkt waardoor er een constante stress aanwezig is in het lichaam. Prikkels van buiten kunnen dan minder goed afgevoerd worden. Dus ook als je hoogsensitief bent kan je hooggevoeligheid ontwikkelen en kan dit te maken hebben met bijvoorbeeld opvoeding of het niet leren om gaan met hoogsensitiviteit.


PRIKKELS

Mijn ervaring met hoogsensitief zijn is dat je zintuigen alles waarnemen en oppikken van de omgeving waar je op dat moment bent. Een hoogsensitief persoon heeft een vergroot aura en pikt daardoor makkelijk van alles op. Het kan een verwarrende ervaring zijn voor een hoogsensitief persoon die nog niet helemaal bewust is van deze gevoeligheid. Je pikt namelijk de meest subtiele prikkels op van mensen, zoals gedachten, gevoelens of pijntjes die iemand in zijn of haar lichaam heeft. Als je nog niet helemaal in je hoogsensitieve kracht staat dan krijg je hier last van. Je denkt dat het jouw eigen gedachten zijn of dat die pijntjes bij jou horen terwijl je eerst helemaal nergens last van had.


Je spreekt bijvoorbeeld af met een vriendin die het 1 en ander aan haar hoofd heeft waar jullie met elkaar over praten. Op den duur voel je een hoofdpijn opkomen en je denkt: wat is dit nou weer? Je komt thuis en je hebt een knallende hoofdpijn terwijl je de hele dag hartstikke fris was.. Als je nog niet helemaal bewust bent van je hoogsensitiviteit dan ga je er van uit dat die hoofdpijn van jou is en bij jou hoort terwijl je het gewoon hebt overgenomen. Gelukkig was ik me er wel van bewust en zei hardop tegen mezelf: deze hoofdpijn is niet van mij! En weg was het.


Als je hoogsensitief bent kan je je heel makkelijk verplaatsen in anderen. Dit zorgt er voor dat je ook gevoelens over neemt die dus niet van jou zijn. Toen ik nog niet bewust was van mijn hoogsensitiviteit heb ik vaak verwarring gevoeld in relatie tot anderen. Verscheidene keren maakte ik mee dat ik met iemand ging afspreken en dat er tijdens die afspraak me een enorm gevoel van onzekerheid overviel. Voor de afspraak was er nog helemaal niks aan de hand met mij. Ik begon me raar en ongemakkelijk te voelen en vroeg me tegelijkertijd af wat er met me aan de hand was. Het voelde alsof ik niet meer mezelf was en raakte uit balans. Zodra ik weer thuis was en weer in mijn energie begon terug te komen ging dat rare gevoel weer weg. Die onzekerheid was dus niet van mij.


SFEERGEVOELIG

Een hoogsensitief persoon is erg sfeergevoelig en weet mensen en situaties dus ook goed in te schatten. En dat kan een erg vermoeiende bezigheid zijn aangezien je constant druk bent met het aanvoelen en verwerken van al die indrukken. Als je een hele dag met mensen bent samen geweest dan kun je je gesloopt voelen en wil je het liefst weer alleen zijn. Vaak moet de volgende dag ook niks meer op de agenda gepland staan, want je hebt dan toch nog de tijd nodig om weer helemaal in je eigen energie terug te komen.

HSP


AFSTEMMEN

Vanwege die gevoeligheid vind iemand het fijner om 1 op 1 met iemand te zijn en niet met een hele grote groep mensen. Tenzij je met een groep mensen bent die elkaar goed kent en waar je op voorhand al weet wat je aan elkaar hebt. Wanneer ik samen ben met een groep mensen voor een aantal uur en er sluiten opeens andere mensen aan, dan kan ik daar wel wat last van hebben. Ik voel dat de energie waarin we eerst met elkaar waren verandert en moet me dan weer opnieuw afstemmen.


DIEPE GEVOELENS

Diepe gevoelens en diep denken horen ook bij hoogsensitiviteit. Waar de meeste mensen hun schouders ergens voor ophalen en het dan alweer vergeten zijn kan jij nog lange tijd tot in de diepte erover filosoferen, met jezelf.. Vaak heb je ook tijd nodig om een vertaalslag te kunnen maken van de informatie die je zintuigen allemaal hebben opgenomen. Een hoogsensitief persoon heeft vaak ook moeite hebben om direct een goed en duidelijk geformuleerd antwoord te geven op een vraag die wordt gesteld. Een simpele vraag als “hoe gaat het met je of wat denk je” zijn al best lastige vragen om zo even te kunnen beantwoorden. Als een hoogsensitief persoon met iemand praat dan luistert diegene niet alleen naar de gesprekspartner, maar pikt alle informatie die niet wordt gezegd ook op. Het kan dan best een uitdaging zijn om nog goed naar iemand te luisteren. Want tegelijkertijd vangen je zintuigen ook allerlei andere dingen op.


ZELFOBSERVATIE

Iemand met hoogsensitiviteit heeft vaak ook moeite met het stellen van grenzen en laat vaak door anderen daar over heen gaan. Daarbij zijn de grenzen voor een hoogsensitief iemand niet altijd even duidelijk, omdat diegene zich van nature heel makkelijk aan mensen kan aanpassen. Het bewust worden van waar je grenzen precies liggen is nog wel het allerbelangrijkste. Dit gaat natuurlijk niet van de 1 op de andere dag, maar oefening baart kunst. Het werkt heel goed om jezelf te gaan observeren in welke situatie dan ook. Zodra je zelfobservatie gaat toepassen dan blijf je meer aanwezig in het moment en handel je ook meer naar wat er zich op dat moment afspeelt.


SELECTIEF

Een hoogsensitief persoon die steeds meer in zijn of haar kracht komt te staan zal ook selectiever gaan worden in het toelaten van mensen in zijn of haar leven. Op den duur is selectief zijn niet eens meer iets dat bewust gedaan hoeft te worden. Wat je uitstraalt trek je namelijk ook aan. En als je als bewust hoogsensitief persoon meer in je kracht gaat staan dan trek je ook mensen aan die daarmee resoneren.


TIPS

Het is heel belangrijk om je energie zuiver te houden zodat er niks in je aura blijft hangen dat niet van jou is. Als je eenmaal tot de acceptatie of bewustwording bent gekomen dat je hoogsensitief bent dan kan je heel goed leren hoe je er op jouw manier mee om kunt gaan. Omgaan met je hoogsensitiviteit gaat uiteindelijk steeds makkelijker. Voor mij blijft het wel van belang dat ik de momenten kies om weer op te laden en terug bij mijn energie te komen als ik met veel mensen in contact ben geweest.


  • Door te douchen voor je gaat slapen spoel je de dag van je af en alles wat je hebt opgepikt. Het kan namelijk dat je na een lange dag gaat slapen en je hele rare dromen krijgt waarvan je geen idee hebt waar die opeens vandaan komen. Deze dromen zouden zomaar bij een onbekende kunnen horen die je op straat of in de supermarkt bent tegengekomen. Je kan dit zeggen: alles wat niet van mij is en niet bij mij hoort spoel ik door het doucheputje. Dit hoeft niet altijd, maar kan je op gevoel doen.
  • Het branden van wierook, etherische olie of het gebruiken van aura-sprays helpen goed om je energie schoon houden en ook in je woning.
  • Door te mediteren of door het doen van een ademoefening kom je weer in balans.
  • De natuur zorgt voor goede aarding, heeft een helende werking en je kunt je weer opladen.
  • Goed slapen is heel belangrijk, omdat je tijdens je slaap veel informatie verwerkt.
  • Ik benoemde het hierboven al. Zelfobservatie is een goede tool om toe te passen in je dagelijks leven.
  • De bloesemremedies van Bach werken heel helend en zijn ook een begeleider voor mensen die hoogsensitief zijn.
  • Het dragen van edelstenen zoals een bergkristal, toermalijn of amethist .
  • Een chakra of aura healing is heel fijn om eens in de zoveel tijd te ondergaan. Ook zou je een cursus kunnen volgen om zelf te ondervinden hoe je chakra’s werken en hoe je ze in balans kunt houden.
    


KRACHT

Als je eenmaal je hoogsensitiviteit als kracht gaat zien en er ook echt in gaat staan dan hoef je je niet eens meer zoveel met bovenstaande tips bezig te houden. De tips kunnen wel helpen om je energie zuiver te houden en op die manier kom je steeds meer bij je ware zelf. Als je steeds bewuster bent van je hoogsensitiviteit en je leert hier beter mee om te gaan, wordt het makkelijker om je energie te bewaken en zuiver te houden. Hoogsensitiviteit mag ook niet als belemmering of excuus gezien worden, want dan doe je jezelf echt te kort. Het is juist iets heel moois om te hebben.



Veel succes en geluk!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: