Gezonde grenzen leren stellen

Als je op dit artikel bent gestuit dan ben je vast niet onbekend met het stellen van gezonde grenzen, of beter gezegd: het niet goed kunnen stellen van grenzen 😉. Je hoort en leest natuurlijk vaker dat het stellen van grenzen goed is om te doen en dat je niet zo makkelijk over je heen moet laten lopen. Maar dan is daar ook gelijk de vraag hoe je dit moet doen en wat je kan veranderen om daar bewuster mee om te gaan? Want het stellen van grenzen voor jezelf moet je vooral ook door zien te krijgen. Ben jij zo iemand die het moeilijk vindt om nee te zeggen en maak je het jezelf daardoor vaak onnodig moeilijk? Lees dan vooral verder.


Als je je van jongs af aan altijd makkelijk hebt aangepast en veel rekening met je omgeving hebt gehouden dan kan je dat niet zo 1, 2 ,3 van de 1 op de andere dag even veranderen. Dat vergt oefening, maar ook alertheid. Je bewust worden van het feit dat je altijd veel meer rekening houdt met een ander dan met jezelf heeft zelfobservatie en tijd nodig. Als je constant tegen hetzelfde aan blijft lopen met mensen kan er op den duur een kwartje vallen en komt er het besef dat dit een herhalend patroon is dat je moet zien te doorbreken.


Het stellen van grenzen is niet alleen handig om te doen voor jezelf, maar ook zeker voor een ander. Als jij je grenzen niet duidelijk hebt dan is het voor anderen ook niet echt duidelijk. Je komt dan in situaties terecht waarin je je onrecht voelt aangedaan, omdat iemand je zo “waardeloos” behandelt. Maar behandelt diegene je waardeloos of heb je het zelf zover laten komen dat die ander je zo behandelt?


AANPASSINGSGEDRAG

Als jij van jezelf een wat gevoelig persoon bent en je past je makkelijk aan en houdt vaak onbewust rekening met iedereen dan kan het heel eng zijn om eens voor jezelf op te komen en je standpunten aan te geven. Je denkt dat mensen dit heel slecht gaan nemen en dat ze je helemaal geen leuk persoon meer vinden. Maar dat is slecht gedacht, want grenzen stellen betekent niet dat je je vanaf nu als een dictator moet gaan gedragen en iedereen moet afsnauwen. Mensen hebben namelijk vaak niet eens zo goed door dat ze over jouw grenzen gaan, omdat ze niet weten wat die zijn. Ze zijn natuurlijk ook gewend aan hoe jij je altijd hebt gedragen.


Degenen die het beste met je voorhebben zullen, als jij een grens stelt, dat gewoon accepteren. Het is voor de ander misschien even wennen.. Zo van: huh, maar daar deed je eerder nooit “moeilijk” over? Als je dan wat duidelijkheid geeft waarom je iets niet meer wilt of dat je het anders wilt dan wordt dat echt wel gewaardeerd. Er zullen ook mensen zijn die compleet gaan steigeren als jij niet meer zo meegaand bent. Blijven deze mensen dat doen en proberen ze jou een vervelend gevoel te geven dan moet je je afvragen of je ze nog dichtbij je wilt houden.


UIT BALANS

Heb jij dat ook wel eens gehad dat je je de hele dag goed voelt en vol van energie bent en zodra je met iemand afspreekt je je opeens moe en onrustig en/of onzeker begint te voelen? Je voelt je eigenlijk behoorlijk uit balans en hebt na de afspraak tijd nodig om te herstellen. Zonder dat je het doorhebt neem je als het ware iemands energie en zwaarte over. Het kan ook nog eens zo zijn dat je helemaal niet wilt afspreken met die persoon, maar dat je het toch doet omdat hij/zij aardig is of je kent diegene al lang. Er ontstaat een afhankelijkheid en dat is niet gezond.

Wanneer we meer in onze kracht komen te staan en beter weten en begrijpen dat jij de belangrijkste persoon bent voor jezelf kom je er ook vaak achter dat niet iedereen het daar mee eens is. Het kan gebeuren dat iemand daar heel diep op gaat inspelen en je een naar gevoel over jezelf wilt geven. Vooral mensen die gevoeliger van aard zijn trekken bepaalde relaties aan met personen die dominanter en afhankelijker zijn in energie.

Dit gebeurt voornamelijk bij hooggevoelige mensen die nog niet goed zijn geaard. Mensen die moeite hebben met het stellen van grenzen zijn over het algemeen lief en zachtaardig en houden niet van conflicten. Als je hooggevoelig bent dan ben je een gever. Je geeft je energie weg en raakt daardoor uit balans. Misschien herken je je hierin! Maar over het onderwerp (hooggevoeligheid) schrijf ik in een andere blog meer over 😉 .


In ieder geval kunnen de mensen die je uit balans doen raken een hele hoop kritiek hebben als je leert grenzen te stellen. Probeer je daar niks van aan te trekken! Als jij meer gaat leven vanuit wat voor jou goed voelt en wat niet en gaat doen wat wel met jou resoneert dan heb je alle recht om dat te doen. Het betekent echt niet je een onaardig persoon of egoïstisch bent geworden. Daarbij heeft iedereen verantwoordelijkheid over zichzelf en je kan iemand niet helpen die niet geholpen wilt worden.



Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is 84766-soap-bubble-2403673_1280.jpg



STAPJES ZETTEN

Het is zeer begrijpelijk dat je onzekerheid en angst voelt opkomen als je het vaste avondje in de week borrelen eens wilt skippen. Want je merkt de volgende dag dat je tot niks meer in staat bent. Toch ging je elke keer omdat je niemand wilt teleurstellen en omdat het een vaste prik is en voel je je ook een beetje schuldig. Het kunnen ook kleinere dingen zijn. Bijvoorbeeld jij en een vriendin hebben een lunchafspraak gepland staan. Zij vraagt aan jou waar jij wilt lunchen en hoe laat je wilt afspreken. Normaal gesproken laat je het over aan haar en zeg je iets als: ow, maakt mij niet uit hoor, zeg jij het maar. Of het is net andersom. Dat zij bepaalde en jij ging daar altijd in mee. Nu opeens neem jij het voortouw en zeg je waar je wilt lunchen en dat je zo en zo laat wilt afspreken :o! Dat is toch even wennen, maar vooral voor jezelf.



OBSERVEREN

Probeer eens om je heen te kijken en observeer bijvoorbeeld mensen waar je respect voor hebt of die je als heel bewust in het leven ziet staan. Hoe zijn zij in hun communicatie naar anderen? Kunnen zij nee zeggen of proberen zij bij een voorstel een middenweg te vinden met de ander? En hoe doen ze dat? Zijn zij helder en duidelijk in hun grenzen? Of loopt zo een gesprek gewoon vloeiend? Dit betekent trouwens niet dat je kopieergedrag moet gaan vertonen, maar het is soms goed om iets van een ander op te steken. En blijf vooral ook alert op jezelf in gesprek met een ander.

Alternatieve hulpmiddelen

Wat mij heel goed heeft geholpen zijn de druppels van de Bach bloesem remedies. Deze druppels komen van de condens van verschillende planten en hebben allemaal een eigen werking zowel op het fysieke als het geestelijke vlak. Waarom we moeite hebben met het stellen van grenzen en onszelf makkelijk wegcijferen wordt helder en op deze manier kunnen we gerichter werken aan dit “probleem”.

Voor meer informatie kun je naar de pagina van Nashada Healing gaan: https://daniellevanahee.nl/bloesemremedies/

Of stuur een mail naar: nashadahealing@gmail.com

Veel succes!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: